بروزترین مطالب روز دنیا

جواب تمام سوالاتت رو اینجا میگیری ! :)

بروزترین مطالب روز دنیا

جواب تمام سوالاتت رو اینجا میگیری ! :)

خانه به دوش در دل طبیعت بروید | راهنمای خرید چادر مسافرتی

خانه به دوش در دل طبیعت بروید | راهنمای خرید چادر مسافرتی

آکاس


اگر اهل کمپینگ هستید، وسایل و تجهیزات سفرتان را استاندار انتخاب کنید تا مجبور نشوید با مراجعه به مسافرخانه یا هتل، لذت سفر و ماندن در طبیعت را از دست بدهید. زیرا انتخاب نادرست وسایل کمپینگ از جمله چادر مسافرتی در شرایط خاص جوی مسئله‌ای حیاتی است که گاه زندگی شخص را نجات می‌بخشد. حداقل ضرر انتخاب نامناسب یک چادر مسافرتی، برگشتن از سفر و یا مراجعه به یک مسافرخانه ارزان قیمت و بی‌کیفیت با کوله باری از خاطرات بد خواهد بود. اگر کمی وقت صرف مطالعه انواع، کیفیت، قابلیت‌های مختلف چادر مسافرتی نمایید در شرایط حساس و در یک شب بارانی احساس امنیت و آرامش خواهید داشت.

اگر قصد خرید چادر مسافرتی دارید، بهتر است چند نکته را در خرید آن بدانید، چون چادرهای کمپینگ تنوع بسیار زیادی از نظر قیمت، نوع جنس، مارک و طراحی شکل ظاهری دارند اما الزاماً همه آن‌ها مناسب اهداف گردشگری نیستند.

نکات مهم خرید چادر مسافرتی

تعداد نفرات

سعی کنید حداقل به اندازه یک نفر چادر را بزرگتر تهیه کنید زیرا چادری که اصطلاحا چهار نفره است فقط به اندازه‌ای فضا دارد که چهار نفر مماس به هم بتوانند بخوابند و چنین فضایی معمولا برای یک مسافرت خانوادگی که وسایل زیادی هم به همراه دارید و همچنین می‌خواهید راحت تر استراحت کنید، فضای مطلوبی نیست

ارتفاع چادر

اکثر چادرها به علت ارتفاع کمی که دارند باعث سختی رفت و آمد و کارهایی همچون تعویض لباس و غیره می‌شوند، بنابراین مدلی را تهیه کنید که دارای ارتفاع بیشتری باشد.

در انتخاب چادر مسافرتی ترجیحاً از چادرهای دو لایه که دارای یک لایه اضافی برای جلوگیری از نفوذ باران هستند استفاده کنید. در چادرهای دو پوش به علت ایجاد فضا بین لایه درونی و لایه بیرونی در هنگام بارش باران در صورتی که تماسی از داخل با پارچه چادر ایجاد شود باعث نفوذ آب به داخل آن نمی‌شود اما در چادرهای یک لایه، هرقدر هم که پارچه چادری ضد آب باشد باز هم آب در صورت تماس از داخل چادر به آن نفوذ می‌کند. از طرفی چادرهای دولایه برای سفر در مناطقی با آب و هوای نامناسب و متغییر بهتر است.

کیفیت دوخت

در هنگام خرید چادر مسافرتی، حتماً تمام درزها و دوخت‌ها را از نظر عدم وجود اشکال در دوخت کنترل کنید و همچنین تمام زیپ‌ها و چسب‌های چادر را تست کنید.

نوع مصرف

در هنگام انتخاب چادر مسافرتی باید به این موضوع توجه داشته باشید که به چه مناطقی و با چه وسیله‌ای سفر می‌کنید. اگر با اهل خانه به شهرهای مختلف شمالی و جنوبی سفر می‌کنید، بهتر است چادرهای بزرگ ۸ تا ۱۰ نفره انتخاب کنید. البته در چادرهای ۸ نفره ۸ نفر ایستاده یا نشسته جا می شوند و این چادرها مناسب خواب ۸ نفر نیست پس اگر ۴ نفر هستید، چادر ۸ نفره بخرید. اگر اهل سفرهای تک یا دو نفره هستید، بهتر است چادری سبک و کوچک انتخاب کنید که حداکثر ۴۰۰ گرم وزن داشته باشد و در داخل کوله پشتی‌تان جا شود.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با تکنیک‌های جنگل‌نوردی

سفر در مسیرهای بدون جاده | آفرود و فوت‌وفن‌های آن

نحوهٔ جمع شدن چادر مسافرتی

برخی چادرها فنری هستند و بازو بسته کردن آن‌ها آسان‌تر است. برخی دیگر میله‌ای هستند و باز و جمع کردن آن‌ها کمی وقت می‌برد. پس هنگام خرید یک چادر حوصله خود را در نظر بگیرید و تنها به زیبایی چادر توجه نکنید.

سه نکته مهم هنگام استفاده از چادرهای مسافرتی

۱- از پخت و پز داخل چادر و روشن کردن پیک نیکی یا شمع خود داری کنید زیرا چادرهای مسافرتی اغلب از جنس پارچه‌های پلاستیکی هستند که به سرعت آتش می‌گیرند.

۲- پیش از هر بار مسافرت چادر خود را در خانه یک مرتبه باز کرده و تمامی تجهیزات آن را چک کنید.

۳- هنگام خواب در چادر حتماً یکی از پنجره‌های چادر را باز کنید یا اگر هوا خنک است و احساس سردی می‌کنید حداقل زیپ رویی پنجره‌ها را بکشید تا هوا وارد چادر شود. توجه داشته باشید که پشه‌بندها بسته باشند و تنها لابه رویی را جمع کنید.

انواع چادرهای مسافرتی

چادرهای چارچوب‌دار

قاب یا چارچوب در این چادر از جنس استیل است و این نوع چادر بهترین و بیشترین فضا و سقف آزاد جهت ایستادن را دارد. فضای خواب، آشپزی و نشستن در آن از هم جداهستند. لایه محافظ این چادر معمولاً از جنس کتان یا الیاف مصنوعی است

چادر گرده ماهی

این چادر بسیار مقاوم بوده و سقف آزادی دارد و شکلی شبیه به مثلث دار. چادر گرده ماهی با یک تیر افقی در طول چادر حمایت می‌شود. تنها عیب آن در قسمت پهلوهای غیر مستحکم آن است. جهت استقامت بیشتر، این چادر را بوسیلهٔ طناب‌های مخصوص چادر به زمین محکم می‌کنند.

چادر گنبدی

این نوع چادر به شکل گنبد است و برپا کردن آن بسیار آسان بوده و با عبور تیرک‌های قابل انعطاف و سبک از داخل آستین چادر آماده می‌گردد. تیرکها در بالای چادر با هم تقاطع غیر متصل دارند و از جنس پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه با آلیاژ همبسته است. اندازه این نوع چادر متغیر بوده و حمل آسانی دارد. این چادر به علت قیمت مناسب، راحتی حمل و سبک بودن، پرفروش‎ترین نوع چادر است.  البته باید توجه داشته باشید که هرچه ارتفاع گنبد بیشتر باشد آسیب پذیری آن در برابر باد بیشتر خواهد بود.

چادر ژئودزیک

این چادر شبیه چادر گنبدی است، اما به دلیل متفاوت بودن آرایش تیرک‌ها،‌ مقاومت بیشتری در برابر باد دارد. تیرک‌های انعطاف‌پذیر از جهات مختلف چادر عبور کرده و بدنه چادر را بصورت صاف و کشیده نگاه می‌دارد.

چادر گردش

در این چادر، تیرک‌ها و گنبد بصورت کشیده می‌باشد و یک قسمت دالان مانند خارجی برای استفاده از سایه‌بان و انجام آشپزی در آن تعبیه شده است. جنس چادر از نایلون و پلی استر و معمولاً دارای پنجره است.

چادر رو در رو

در این نوع چادر معمولی دو فضای مخصوص استراحت و خواب در دو طرف محوطه وسط یا نشیمن قرار دارد. قسمت وسط و یا اصلی می‌تواند بصورت گنبدی و با گرده ماهی باشد.

چادر تونلی- حلقه‌ای

این چادر مورد علاقه کوهنوردان است و معمولاً بسیار مقاوم و سبک است. در این چادرها معمولاً یک یا چند تیرک بصورت حلقه‌ای در عرض چادر عبور می‌کند. وجود تیرهای دایره‌ای موجب می‌گردد تا دیواره چادر به شکل تونل در آمده و فضای داخل آن نسبت به بسیاری از انواع چادر بیشتر باشد.


برای کسب راهنمای خرید چادر مسافرتی اینجا کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد