بروزترین مطالب روز دنیا

جواب تمام سوالاتت رو اینجا میگیری ! :)

بروزترین مطالب روز دنیا

جواب تمام سوالاتت رو اینجا میگیری ! :)

قبل از خرید تایر خودرو این مطلب را بخوانید؛ مشخصات و قیمت

قبل از خرید تایر خودرو این مطلب را بخوانید؛ مشخصات و قیمت

آکاس

همان‌طور که برای ما خریدن کفش دارای اهمیت ویژه‌ای است و برایش وقت و انرژی زیادی صرف می‌کنیم، برای خودرو هم لاستیک جزو اجزای مهمی است که یک راننده باید توجه خاصی به آن داشته باشد.

شاید ندانید نقش و اهمیت لاستیک خوب در راندن، سرعت و صرفه‌جویی در سوخت ماشین تا چه اندازه است. واقعیت این است که به جز مصرف‌کنندگان، تولید تایر برای تولیدکنندگان به صنعتی حساس، پیچیده، حیاتی و پرسود بدل شده است.

تشخیص نوع و سایز

تایرها در ابعاد و اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارند. این شما هستید که باید با در نظر گرفتن مدل خودرو و استاندارد ماشین، تایر مناسب برایش تهیه کنید. معمولا بر روی هر تایر از یک سری اعداد و حروف اختصاری استفاده شده که هرکدام از آنها بیانگر مشخصه‌ای خاص و مهم بوده و دانستن آنها برای خرید تایر مناسب، حیاتی است.

۱- تایر خودروی سواری۲- پهنای تایر بر حسب میلی‌متر ۳- نشان‌دهنده ارتفاع دیواره، در اینجا منظور از ۶۵ این است که ارتفاع دیواره تایر ۶۵ درصد پهنای آن است. ۴- رادیال (نشان‌دهنده نوع چیدمان و اتصال تارهای بدنه است). ۵- نشان‌دهنده قطر رینگ بر حسب اینچ ۶- رده بار ۷- رده سرعت ( در اینجا حرف H نشان‌دهنده حداکثر سرعت مجاز ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است). ۸- شرایط سخت برفی ۹- میزان حداکثر بار مجاز ۱۰- میزان حداکثر فشار هوای مجاز داخل تایر

نه به لاستیک ارزان

انتخاب لاستیک مناسب و نگهداری از آن، عامل مهمی در بهبود عملکرد خودرو محسوب می‌شود. به همین دلیل هم قیمت یکی از معیارهای مهم در کنار قیمت خودرو است. این قطعه مصرفی نقش قابل توجهی در افزایش یا کاهش عمر خودرو و قطعات آن ایفا می‌کند. در عین حال خرید لاستیک و تعویض به موقع آن هم یکی از ارکان اصلی نگهداری از خودرو است. در دو سال گذشته و همگام با افزایش قیمت خودرو در بازار و آشفتگی‌های ایجاد شده، قیمت لاستیک هم دچار تغییر و تحولات قابل توجهی شده است. افزایش قیمت لاستیک موجب شده تا مالکان خودرو برای تعویض تایر خودرو دچار مشکلات متعددی شوند. با این حال باید توجه داشت که علیرغم بالا رفتن قیمت لاستیک نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و برای خریدن لاستیک تنها به ارزان بودنش اکتفا کرد. آسیبی که لاستیک‌های ارزان به خودرو و امنیت آن وارد می‌کنند فراتر از تصورات ماست. باید دانست که مهم‌ترین‌ هدف در ساخت لاستیک‌ها فراهم کردن شرایط بهتر در افزایش عملکرد خودرو است. عملکرد خودرو هم شامل افزایش سرعت، کنترل، ترمز گرفتن و شتاب خودرو است که شعاع لاستیک و جنس آن می‌تواند اثر مستقیمی روی آن بگذارد. جدای از این‌ها انتخاب تایر باکیفیت، میزان تصادفات را پایین می‌آورد، از این رو شما با حادثه‌های کمتری روبرو می‌شوید و این خود می‌تواند هزینه‌های بسیار زیاد حاصل از تصادفات را بکاهد و از آسیب‌های احتمالی، جلوگیری کند. نکته دیگر این است که تایرهایی را خریداری کنید که نام تجاری شناخته شده‌ای دارند و به نوعی می‌‌شود گفت امتحانشان را پس داده‌اند؛ چراکه استفاده از تایرهایی که نام تجاری آنها شناخته شده نیست، ریسک بالاتری دارد. توجه داشته باشید تایرها تنها قسمتی از ماشین هستند که با سطح جاده در تماسند و به گونه‌ای مسئولیت ایمنی شما و مسافران برعهده آن‌هاست. از این رو در هنگام خرید تایر دقت کافی را داشته باشید. رانندگان حرفه‌ای و باتجربه به دنبال جنس خوب با کارایی مطمئن هستند و تمام این‌ها که گفته شد، بی‌شک به نفع خودتان است.

هم صرفه‌جویی هم ایمنی

یکی ازکارهایی که برای خرید تایر می‌توانید انجام دهید این است که اگر یکی از تایرها مشکل پیدا کرده و قابل تعمیر نیست، سعی کنید تایر جدید را هم‌نام تایر قبلی بخرید تا لاستیک‌ها یکدست باشند. مورد بعدی اینکه معمولا شماره تایر در کنار آن و یا روی پلاک‌هایی در خودرو، برای همین منظور نصب می‌شوند، با این وصف حواستان باشد تایری خریداری کنید که مناسب مدل خودرویتان باشد تا از صرف انرژی و سوخت بیشتر جلوگیری کنید. همچنین شما می‌توانید با توجه به شرایط جوی محل سکونتتان از تایرهای زمستانی یا مسافرتی استفاده کنید. اما با پایان فصل سرما تایرها را عوض کنید، چون لاستیک‌های زمستانی با توجه به نرمی خاصی که دارند، در روزهای گرم سال، کارایی اصلی‌شان را از دست می‌دهند.

نرخ روز

برای خرید لاستیک نسبت به بودجه‌ای که هزینه می‌کنید باید به سراغ برندهای موجود در بازار بروید. برای مثال لاستیک یزد تایر ۲۰۵/۶۰R 15  گل مرکوری با قیمت ۸۶۰‌ هزار تومان به فروش می‌رسد. اما در همین سایز لاستیک برند کویر تایر با مشخصات kb77گل ۲۰۵/۶۰/۱۵ با قیمت ۷۵۰ هزار تومان در بازار هست. لاستیک گلدستون سایز ۱۴/۶۵/ ۱۸۵ با قیمت ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است. لاستیک تک حلقه هانکوک ۲۰۵/۶۵R 14 گل OPTIMO ME02 K424قیمتی بالاتر از سایر تایرها دارد. هانکوک یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. لاستیک تری انگل ۲۰۵/۵۰R 16 گل TH201 در آخرین بررسی بازار با قیمت ۹۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. لاستیک ایران تایر ۲۰۵/۶۰R 14  گل آرمیتا هم قیمتش ۶۲۰ هزار تومان است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد